Blanche och Marie premiär – NorrlandsOperan 2014

Blanche och Marie premiär - NorrlandsOperan 2014 Blanche & Marie premiär - NorrlandsOperan - Från Nobelprisutdelningen. Blanché & Marie Bild: Malin Arnesson
86 / 100

Först kom Livläkarens besök med premiär på Den Kongelige Opera i Köpenhamn och några senare var det dags för nypremiär på samma verk och dessemellan kunde vi njuta av en dvd-inspelning av just Livläkarens besök.

Blanche och Marie premiär – NorrlandsOperan 2014

Det är ingen dålig utveckling för en nyskriven opera och kanske hänger detta i hop med fenomenet PO Enquists bokunderlag Livläkarens besök i gestalt av den importerade tyske då okände doktor Struense? Bo Holtens musik och librettisten arbete bidrar naturligtvis också till  framgångarna för verket.

Mats Larsson Gothe

Mina förväntningar inför premiärkvällen på Mats Larsson Gothe´s nyskrivna verk var självklart högt ställda och det kan jag direkt konstatera att alla mina förhoppningar och förväntningarna infriades med råge.

Mats Larsson Gothe är annars ett helt oskrivet blad i min operavärld, men jag är naturligtvis bekant med att han står bakom operan Poet och Propethess som också den hade premiär på NorrlandsOperan.

Musiken var helt fantastiskt vacker och underbar och med stråk av Stravinskij, Strauss och Wagner. Musiken kan också beskrivas som drömsk, känslosam, full av vemod, längtan och passion. Den var också på ett mycket illustrativt sätt framförallt huvudpersonernas beroende och förhållandena mellan varandra, men också övriga medverkande.

Niklas Willén dirigerar NorrlandsOperans orkester och de är verkligen i sitt esse denna urpremiär.

Den scenografiska lösningen är i all sin enkelhet fantastisk och fyller väl sin roll både i kammarscenerna och massscenerna. Kostymerna är ytterst eleganta och vackra och framförallt ändamålsenliga, men också mycket effektiva. Till exempel i scenen där Marie Curie mottar sitt andra nobelpris.

Det är också mitt bestämda intryck att det konstnärliga teamet inklusive kompositör och librettist har samverkat mycket bra och det känns som alla har varit besjälade av att skriva operahistoria och det anser jag att de med råge har lyckats med.

Det här blev en kväll där allting stämde och till detta mycket fina resultat bidrog ju kör och solisternas utmärkta sceniska och sångliga insatser.

I uppsättningen medverkade för mig kända sångare i de olika rollerna och här kan jag också konstatera att det sjöngs och agerades väl i alla rollerna.En del av sångarna hade ganska korta

Självklart är det en kvartett solister som drar det tyngsta lasset och där tänker jag i första hand på huvudpersonerna dvs Marie Curie som sjöngs av alltid lika fantastiska Susanna Levonen och Charlotta Larsson som Blanché. Båda två svarade för var sitt väl genomarbetade gestaltning och rollporträtt och som de sjöng sen. En underbar upplevelse som jag kommer att bära med mig länge.

Det största avtrycket, i min operavärld, svarade ändå barytonisten Gabriel Suovanen för; elegant, säkert och mycket vackert och gestaltningsmässigt och sceniskt väl genomfört.

En annan mycket bra insats svarade Miriam Treichl för i den Stravinsky liknade musiken i typ Eldfågeln  i slutet av första akten.

Inför varje operabesök räknar jag alltid med att få en berörande och stark upplevelse och det är ju den viktigaste drivkraften, åtminstone för min personliga del, orsaken till att jag relativt ofta tillbringar mina kvällar på operan.

Det är ju ingen hemlighet att det inte alltid blir den där stora gripbara och fantastiska operaupplevelse, men här stämde allting och det blev en fantastisk operaupplevelse som jag kommer att bära med mig länge och nu är det bara att hoppas på att föreställningen småningom kommer ut på dvd.

Under tiden skall jag leta upp boken i bokhyllan och på det sättet få en förstärkt bok- och operaupplevelse.

Om föreställningen

Urpremiär på Blance & Marie på NorrlandsOperan  i Umeå 10.10.2014

Upphovspersoner

Musik: Mats Larsson Gothe|Libretto: Maria Sundqvist baserad på PO Enquists roman

Kreativt team

Dirigent: Niklas Willén
Regissör: Elisabeth Ljungar
Kostymdesign: Annsofi Nyberg
Ljusdesign: Jan Lundberg
Koreograf: Ambra Succi
Maskdesign: Gunilla Pettersson

Solister

Marie Curie: Susanna Levonen
Blanche: Charlotta Larsson
Jean Martin Charcot: Gabriel Suovanen
Jane Avril: Miriam Treichl
Paul Langevin: Kosma Ranuer
Pierre Curie: Karl Rombo
Eusapia Palladino/Jeanne Langevin: Maria Streiffert
Gilles de la Tourette/Svante Arrhenius: Ulrik Quale
Joseph Babinski: Jakob Högström

Läs mer